Sjølvelive i Hjartøyvågen

Sjølvelive i Hjartøyvågen

torsdag 24. august 2017

En solrik dag på Esøya!


Jeg våkna tidlig. I det sola kom opp over fjellet på Hamnøya. En nydelig morgen med blå himmel og blikkstille hav.

En stund senere var kaffen klar og jeg rigga meg til på dekk, nøt stillheten og roen. Utrolig godt etter en måned på veien med mye trafikkstøy og folk.

09:30 var sekken pakka og vi var klare for rotur med Bærgælive. Planen var å ro rundt øya for å sanke litt rakved til bål på lørdag. Sjølvelive stod litt fast i sanden på fjæra sjø, så hun måtte flyttes senere.

Hårballene kosa seg i sola mens vi rodde ut sundet. De satt pent på tofta og jeg tok sjansen på å ikke ha redningsvest på Mira, til tross for at hun atter en gang testa badetemperaturen i småbåthavna på tirsdag.

Torghatten dukka opp i det fjerne. Vi holdt oss nært land for å se etter rakved. Bortsett fra det i rullesteinsstranda, som vi ror eller går og hener senere, var det lite å se.

Etter hvert la Mira seg til å sove. Man blir trøtt av bølgeskvulp og sjøliv. Una speida etter fugler, antar jeg, så hun hadde ikke tid til å legge seg ned.

Så rodde vi forbi "trollkuken". Dere vet; troll som forsteina når sola traff dem. Dette trollet var nok litt uheldig med posituren....

Vi rundet odden på sørsiden av Esøya og fikk Vega i sikte der ute i havgapet. Er det ikke vakkert her på Helgeland?

Jeg fant ei fjære med en del rakved og tok med meg så mye som jeg turte laste i Bærgælive. Vi var langt sør på øya, vinden hadde tatt seg litt opp, så jeg ville ikke laste for mye.

Det ble en rotur på 1,85 nm (3,41 km) før vi var ombord igjen. Jeg laga litt mat. Marinert elgkjøtt og ris. Vi lever godt ombord. Det nye Dometic Origo 3000 kokeapparatet er helt utrolig bra. Anbefales.

Vi var på land og tusla når sola begynte å gå ned. Satt ved bålplassen og så på den gamle ørna som sirklet over øya. Sjølvelive hadde fått sin vante plass ved flytebrygga.

Kveldsroen senket seg. Mens Una var en siste tur på land for kvelden tok jeg bilde inn vinduet. Knallkoselig, ikke sant? (Ja, vinduet må helt klart vaskes...)

To slitne hårballer i køya. Det tar på å være skipshund. Til bølgeskvulpen mot skråget sov de tungt begge to, mens jeg ble sittende oppe til midnatt.

Det er dette som er Sjølvelivet!

Distanse: 0 nm, bortsett fra roturen på 1,85 nm
Tidsbruk: Sjølvelive lå ved brygga hele dagen.
Vær: strålende sol og blikkstille hav, litt vind innimellom
Totalt antall overnattinger ombord: 16